Door abrupte klimaatverandering stierven mammoeten uit

We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat abrupte opwarming van de aarde, die doet denken aan de huidige door de mens veroorzaakte opwarming, een belangrijke rol heeft gespeeld bij het massaal uitsterven van grote dieren in het verleden.

Een internationaal team van onderzoekers bestaande uit medewerkers van de Universiteit van Adelaide en de Universiteit van New South Wales, beide in Australië, heeft onthuld dat de bekende snelle klimaatveranderingen in de laatste ijstijd of Pleistoceen, die van 2,49 miljoen jaar geleden tot 10.000 voor Christus duurde, valt samen met de tijd van grootste uitsterving vóór de verschijning van de mens. De onderzoekers zeggen dat zeer koude periodes, zoals de laatste ijstijd, niet lijken overeen te komen met massa-extincties.

"De plotselinge opwarming had een diepgaande invloed op het klimaat en veroorzaakte ingrijpende veranderingen in het wereldwijde neerslagsysteem en vegetatiepatronen", legt professor Alan Cooper van de Universiteit van Adelaide uit, en voegt eraan toe: "Zelfs zonder de aanwezigheid van mensen hebben we waargenomen massa-uitstervingen. Als we hieraan de menselijke aanwezigheid toevoegen, kunnen de gevolgen van de opwarming van de aarde zeer zorgwekkend zijn in ons toekomstige ecosysteem ”.

De onderzoekers kwamen daarna tot deze conclusies ontdek een patroon in DNA-onderzoeken dat duidt op het verdwijnen van grote soorten. Aanvankelijk dachten de onderzoekers dat het uitsterven verband hield met intense koudegolven.

Echter, aangezien het DNA van fossielen van soorten dat musea ter beschikking hebben gesteld aan onderzoekers, is bestudeerd en dankzij verbeteringen in radiokoolstofdatering en de studie van temperatuurregistraties, wordt precies het tegenovergestelde aangetoond.

Onderzoekers hebben daarmee geholpen verklaar de plotselinge verdwijning van mammoeten en de grote luiaards die ongeveer 11.000 jaar geleden uitstierven, aan het einde van de laatste ijstijd.

"Het is belangrijk om te erkennen dat menselijk handelen een belangrijke rol heeft gespeeld bij het verdwijnen van grote soorten", aldus professor Chris Turney van de Universiteit van New South Wales.

Video: Wat is de invloed van klimaatverandering in Groenland

Opmerkingen:

1. Youssef

Trouwens, dit zeer goede idee gebeurt nu

2. Chochuschuvio

Ik denk dat deze techniek niet langer relevant is, er zijn nieuwere methoden.

3. Tygomi

Heb je vaak filosofische vragen waar je geen antwoord op kunt vinden, kijk dan hier! wp.Getbonus.Info is een blog over relaties, filosofie en menselijke gevoelens. Hier leer je over mensen, de mensheid, jezelf een heleboel nieuwe en interessante dingen!

4. Andwyrdan

Dit is een goed idee. Ik ben klaar om je te steunen.

5. Gormley

Ik denk dat je het fout hebt. Ik kan het bewijzen. Schrijf me in PM, we praten.

6. Odd